Έξυπνος (ΣΜΑΡΤ) στόχος

Το κλειδί της επιτυχίας στο personal training. Γυμνάστε τον ασκούμενο πελάτη σας πραγματικά λειτουργικά… και με έξυπνο στόχο!

Ο ασκούμενος που επιλέγει την προσωπική προπόνηση (personal training) ελπίζει, ή τους υπόσχεστε, ότι μπαίνει σε μια ιδιαίτερη προπονητική διαδικασία, μέσω της οποίας θα πετύχει τη βελτίωση που επιθυμεί… θέλει να χάσει περιττό βάρος και λίπος, να αυξήσει τη δύναμή του, να χάσει πόντους, να αντιμετωπίσει τη «μυϊκή χαλάρωση», να πετύχει σύσφιγξη, να ανεβάσει την ενέργειά του, να πετύχει γενικότερα καλύτερη φυσική κατάσταση, να βελτιώσει την υγεία του…  Ο καθείς και η καθεμία έχει τα «προσωπικά θέλω» του και αυτά είναι που επιθυμεί να πετύχει συνεργαζόμενος/-η με τον προσωπικό προπονητή. Κοντολογίς, περιμένει από εσάς να του παρέχετε αυτό που πιστεύει ότι δεν μπορεί, αδυνατεί, ή απέτυχε να πετύχει μόνος/-η του.

Οι εξοντωτικοί, όμως, ρυθμοί της καθημερινότητας αφήνουν πλέον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο για σωματική άσκηση. Για αυτό το λόγο, κάθε ασκούμενος/-η πρέπει να τον διαθέτει αποδοτικά, βλέποντας πραγματικά αποτελέσματα- SMART!

Έξυπνη στοχοθεσία

Υπάρχουν αρκετά «εργαλεία» που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να ενισχύσετε την προσπάθεια του ασκούμενου/πελάτη σας, ωστόσο η χρησιμοποίηση της μεθόδου επίτευξης στόχων που προσδιορίζεται με το αρκτικόλεξο S.M.A.R.T. αποτελεί, ίσως, το βασικότερο: εκπαιδεύει και μαθαίνει τον ασκούμενο να αναγνωρίζει την κατάστασή του και να βάζει ατομικούς στόχους αυτοβελτίωσης ενώ, συγχρόνως, βοηθάει εσάς, τον επαγγελματία προσωπικό προπονητή, να σχεδιάσετε και να πετύχετε Συγκεκριμένα, Μετρήσιμα, Αξιόλογα, Ρεαλιστικά αποτελέσματα, σε Τοποθετημένο δεσμευτικά χρόνο.

Ο βασικός προπονητικός στόχος πρέπει να είναι:

  • Specific (= Συγκεκριμένος): ξεκάθαρος όσον αφορά το τί, πού, πότε και πώς θα αλλάξει η κατάσταση.
  • Measurable (= Μετρήσιμος): μετρήσιμος και προσδιορισμένος ποσοτικά (ποσοτικοποίηση στόχου και ωφελειών).
  • Achievable (= Αξιόλογος και Εφικτός): να είναι σχετικά αξιόλογος («πρόκληση»), να μπορεί να επιτευχθεί με τα διαθέσιμα μέσα, υπό τις δεδομένες συνθήκες και με συγκεκριμένο πλάνο δράσης και στη συνέχεια να μπορεί να αξιοποιηθεί.
  • Relevant / Realistic (= Σχετικός/Ρεαλιστικός): ειλικρινής, σχετικός και στόχος εντός πραγματικότητας.
  • Time-Bound (= Τοποθετημένος χρονικά/ Δεσμευτικός): να δηλώνεται καθαρά η χρονική περίοδος που θα ολοκληρωθεί / επιτευχθεί – οριοθέτηση.

Κανόνες επιτυχούς στοχοθεσίας στο personal training

  1. Συγκεκριμένος στόχος: Ορίστε έναν και μόνον συγκεκριμένο στόχο κάθε φορά – επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Ο στόχος πρέπει να είναι συγκεκριμένος και αριθμητικά προσδιορισμένος, όχι αόριστος. Για παράδειγμα, αντί του «να γυμναστώ» ή του «να αδυνατίσω» πείτε «να γυμνάζομαι 3 φορές την εβδομάδα» ή «να χάσω 5 κιλά» ή να «φτάσω 18% λίπος».
  2. Μετρήσιμος στόχος: Βεβαιωθείτε ότι ο στόχος είναι μετρήσιμος, καθορίστε πως θα μετράτε την επιτυχία/αποτέλεσμα. Είναι δύσκολο να μετρηθεί το αόριστο «να γυμναστώ» ή «να αυξήσω τη δύναμή μου». Είναι εύκολο να μετρηθεί η απώλεια 5 κιλών με τη ζυγαριά ή η απώλεια % λίπους με μια λιπομέτρηση ή η αύξηση της δύναμης κατά 5 κιλά με τεστ μεγίστου.
  3. Αξιόλογος / αξιοποιήσιμος στόχος: Ο στόχος που τίθεται πρέπει να είναι προκλητικός, αξιόλογος: να αξίζει κάποιος να προσπαθήσει για να τον πετύχει, αλλά και εφικτός με τα μέσα που έχετε στη διάθεσή σας, ενώ θα πρέπει να μπορεί και να αξιοποιηθεί. Δημιουργήστε ένα πλάνο δράσης με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί.
  4. Ρεαλιστικός στόχος: Ξαναδείτε το στόχο και βεβαιωθείτε ότι είναι ρεαλιστικός και πραγματοποιήσιμος. Η απώλεια 10 κιλών βάρους σε 2 εβδομάδες δεν είναι ρεαλιστική, ούτε βελτιώσεις που υπερβαίνουν το 1% εβδομαδιαίως. Σκεφτείτε τυχόν εμπόδια και δυσκολίες που υπάρχουν ή μπορεί να υπάρξουν.
  5. Τοποθετημένος χρονικά στόχος: Βάλτε συγκεκριμένα χρονικά όρια για την επίτευξη του στόχου, δηλαδή πότε ο στόχος θα πρέπει να επιτευχθεί, 6 εβδομάδες, 12 βδομάδες, 3 μήνες … ακόμα καλύτερα, βάλτε κλιμακούμενους προοδευτικά στόχους, δεσμευτείτε με χρονοδιαγράμματα, επιμέρους και συνολικό – θέστε ημερομηνίες ανασκόπησης, ελέγχου και ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ.

Συμβουλευτική στόχων στο personal training

  • Λεπτομερής ανάλυση: Εξηγήστε στον ασκούμενο τί ακριβώς θα πρέπει να κάνει για να πετύχει τον ή τους προπονητικούς στόχους του. Παρότι δεν είναι πάντα εύκολο να γίνει, υποθέστε ότι δεν ξέρει τίποτα και αναλύστε με λεπτομέρειες όλες τις πτυχές. Η λεπτομέρεια είναι το κλειδί: εξηγήστε τα πάντα και μην παραλείπετε τίποτα που θα πρέπει να «μαντέψει» ο ασκούμενος. Αναλύστε τα ραντεβού σας, ποιες μέρες της βδομάδας θα γυμναστεί, την ώρα της μέρας, πόσες βδομάδες θα πρέπει να δουλέψει με αυτό το πρόγραμμα πριν το αλλάξει, σε ποιο επίπεδο, με τι διαλείμματα κ.λπ.
  • Τακτικός περιοδικός έλεγχος και αυτοέλεγχος: Ελέγχετε προσωπικά την πρόοδο του ασκούμενου. Προγραμματίζετε επανεκτιμήσεις και επανελέγχους σε τακτικά χρονικά διαστήματα, π.χ. κάθε δύο εβδομάδες. Μην βασίζεστε στον ασκούμενο για το πότε θα κάνετε μια αξιολόγηση (τεστ), προγραμματίστε την επόμενη αξιολόγηση με το τέλος της προηγούμενης. Καθώς πλησιάζετε στην μέρα της προγραμματισμένης επανεκτίμησης, στείλτε μια φιλική υπενθύμιση μέσω μηνύματος και αργότερα τηλεφωνήστε για επιβεβαίωση. Παράλληλα, διδάξτε τον ασκούμενο το πώς θα καταγράφει τα προγράμματά του αλλά και πως θα κάνει αυτοέλεγχο, π.χ. με ζύγισμα, μετρήσεις σωματικών διαστάσεων, καταγραφή ημερήσιας διατροφής.
  • Πραγματικό ενδιαφέρον: Αναγνωρίζετε και επιβραβεύετε τον ασκούμενο όταν είναι συνεπής και προοδεύει. Να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή όταν αυτό δεν συμβαίνει, δηλαδή όταν δεν υπάρχει συνέπεια ή η αναμενόμενη πρόοδος. Ένα προσωπικό τηλεφώνημα, ένα μήνυμα από το κινητό σας ή ένα e-mail μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα και να δείξει το ενδιαφέρον σας – ο ασκούμενος χρειάζεται την προσοχή και όχι την αδιαφορία σας, να νιώσει ότι νοιάζεστε για αυτόν και όχι ότι αδιαφορείτε.
  • Επίτευξη και αναπροσαρμογή στόχων: Παρακολουθείτε συστηματικά και προγραμματισμένα την πορεία επίτευξης των στόχων και κυρίως του βασικού – έξυπνου- στόχου, αυτού δηλαδή που η επίτευξή του έχει προτεραιότητα. Όλοι οι επιδιωκόμενοι στόχοι πρέπει να έχουν πάντα συγκεκριμένο ορίζοντα επίτευξης – «στόχος – απαιτούμενος χρόνος» – και όπου χρειάζεται, να αναθεωρούνται προς τα πάνω (όχι προς τα κάτω!). Μόλις κάποιος έξυπνος στόχος επιτευχθεί, βάλτε αμέσως καινούργιο. Εάν η πρόοδος είναι αργή, επαναπροσδιορίσετε τον έξυπνο στόχο, ενίοτε και τους δευτερεύοντες, έτσι ώστε να πραγματοποιηθούν. Το σημαντικότερο είναι να βάλετε τον ασκούμενο σε τροχιά επιτυχίας και να τον διατηρήσετε μέσα σε αυτήν.