Η Yoga ως μέσο άσκησης!

Αναρωτιέσαι τί πραγματικά είναι η yoga; Δυσκολεύεσαι να καταλάβεις πως ακριβώς δουλεύει σαν σωματική άσκηση και σε τι μπορεί να σε ωφελήσει; Αν έχεις αυτές και άλλες ερωτήσεις, σου δίνουμε τις απαντήσεις, σου λύνουμε απορίες και σου δείχνουμε το πώς μπορεί η yoga να σε βοηθήσει σωματικά αλλά και πνευματικά.

Κείμενο: Παντελής Νικολαΐδης.

Τι είναι η yoga;

Η yoga είναι ένα από τα έξι (6) φιλοσοφικά συστήματα της Ινδίας, το οποίο περιέχει αρκετά και διάφορα είδη από μόνο του. Κάποια από τα πιο γνωστά είδη είναι η karma yoga, η bhakti yoga, η jnana yoga, η raja yoga αλλά και η hatha yoga. Στη Δύση ασχολούμαστε ως επί το πλείστον με τη hatha yoga.

Σε ποια κατηγορία ανήκουν τα μαθήματα hatha yoga;

Τα συγκεκριμένα μαθήματα ανήκουν στη κατηγορία των ολιστικών προγραμμάτων, καθότι η hatha yoga πραγματεύεται τα τρία (3) επίπεδα της ύπαρξης του ανθρώπου. Η hatha yoga ασχολείται με το υλικό σώμα μέσα από ειδικές ασκήσεις, τις οποίες ονομάζουμε asanas. Ασχολείται επίσης με το ενεργειακό σώμα μέσα από τις τεχνικές ελέγχου  της βιοενέργειας (τις τεχνικές δηλαδή της αναπνοής ή pranayama) και το πνευματικό σώμα μέσα από τις τεχνικές διαλογισμού (dhyana).

Μπορώ να παρακολουθήσω μαθήματα σαν αρχάρια;

Σε όλους τους καλά οργανωμένους επαγγελματικούς χώρους άθλησης, όπως π.χ. ιδιωτικά γυμναστήρια και studio yoga, πάντα υπάρχουν μαθήματα προσαρμογής-εξοικείωσης για τους αρχάριους (intro class). Τα μαθήματα προσαρμογής είναι κατάλληλα για να σε εισάγουν σωστά και προοδευτικά στην yoga, εφόσον δεν έχεις κάνει ξανά και δεν έχεις καμία προηγούμενη εμπειρία. Υπάρχουν επίσης και τα μαθήματα για τους πιο προχωρημένους ώστε αυτοί να γυμνάζονται ανάλογα με τις ικανότητές τους και να βλέπουν τη διαχρονική τους βελτίωση.

Είναι όλα τα μαθήματα ίδια;

Όχι, τα μαθήματα ποικίλουν: από το είδος της τάξης, το προσωπικό στοιχείο του δασκάλου, το ύφος του μαθήματος, την ένταση του μαθήματος αλλά και τα επίπεδα δυσκολίας. Τα επίπεδα δυσκολίας καθορίζονται, μεταξύ άλλων, από το χρόνο (διάρκεια) παραμονής σε μια asana, την επιλογή της asana (αρχική ή τελική θέση ή παραλλαγή της θέσης) όπως και από τη μετάβαση από τη μια asana στην άλλη με ροή (vinyasa) ή χωρίς.

Ποια σωματικά αποτελέσματα θα έχω κάνοντας yoga;

Η συστηματική ενασχόληση με την yoga μπορεί να επιφέρει πολλές και σημαντικές βελτιώσεις όπως, ενδεικτικά αναφέρουμε :

  • Αύξηση της γενικής δύναμης, της ειδικής δύναμης και της αντοχής στη δύναμη.
  • Αύξηση της καρδιοαναπνευστικής αντοχής, της αντοχής στην κόπωση και της ανθεκτικότητας, μέσα από τα μαθήματα με ροή (vinyasa).
  • Υψηλότερη ταχύτητα μεταβολισμού, περισσότερες καύσεις, μεγαλύτερη απώλεια σωματικού λίπους!
  • Βελτιωμένη ευκινησία των αρθρώσεων, σωματική ευλυγισία και ευκαμψία μέσα από τους χαιρετισμούς στον ήλιο (suryanamaskar είναι μία σειρά από θέσεις με ροή), από τις όρθιες asanas, τις πρόσθιες κάμψεις, και τις φυσιολογικές υπερεκτάσεις του κορμού.
  • Βελτιωμένη επιδεξιότητα, ισορροπία και προσανατολισμός.
  • Αύξηση της ικανότητας συγκέντρωσης, αταραξία, αυτοπεποίθηση, καλύτερη ποιότητα ύπνου, πιο θετική αντιμετώπιση της καθημερινότητας και πιο βαθιά χαλάρωση, με άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση των επιπέδου άγχους και την καλύτερη διαχείριση του stress.

Θα αδυνατίσω με τη yoga;

Η αδιαμφισβήτητη συνεισφορά της σωματικής άσκησης στη διαχείριση του σωματικού βάρους και στην απώλεια περιττών κιλών λίπους, ισχύει και στα μαθήματα της yoga! Σε κάθε μέθοδο άσκησης της yoga με asanas αυξάνεται η ταχύτητα του μεταβολισμού, πολλαπλασιάζονται οι θερμιδικές καύσεις, δυναμώνουν και σμιλεύονται οι μύες, τονώνονται ιδιαίτερα «προβληματικές» περιοχές όπως οι γλουτοί, οι προσαγωγοί (εσωτερικό μηρών), οι κοιλιακοί και τα χέρια, το σώμα σχηματίζεται πιο συμμετρικά και ομοιόμορφα, η μέση λεπταίνει, το στήθος τονώνεται, η πλάτη και τα πόδια γίνονται καλλίγραμμα, πραγματικά χάρμα οφθαλμών.

Τι πρέπει να τρώω για να κάνω yoga;

Σε οποιαδήποτε μορφή προπόνησης καλό είναι να αποφεύγεις βαριά γεύματα πριν την σωματική άσκηση. Καλό θα είναι, επίσης, τα γεύματα να απέχουν τουλάχιστον 3 με 4 ώρες μεταξύ τους και να έχεις καταναλώσει το τελευταίο γεύμα 3,5 ώρες πριν τη προπόνηση. Γενικά, στη yoga συστήνουμε το στομάχι να μην είναι γεμάτο από τροφή, αλλά -σχηματικά- το 1/3  του στομαχιού να περιέχει τροφή, το 1/3 να περιέχει υγρά και το 1/3 να περιέχει αέρα. Συστήνουμε επίσης να καταναλώνονται επαρκείς ποσότητες από νωπά λαχανικά και φρούτα, ξηρούς καρπούς και όσπρια, έτσι ώστε να προσλαμβάνονται καθημερινά όλα τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία (ινώδεις υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, ωφέλιμα λιπαρά, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία κ.λπ.) που χρειάζεται ο οργανισμός για να λειτουργεί αποδοτικά. Βέβαια, όλα τα παραπάνω είναι ένας αδρός οδηγός που χρήζει εξατομίκευσης με την καθοδήγηση γιατρού ή και διατροφολόγου. Άλλωστε, κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και έχει διαφορετικές ανάγκες, διαφορετικούς στόχους  αλλά και διαφορετικό τρόπο ζωής, τα οποία θα πρέπει να συνεκτιμήσουν οι ειδικοί.