10 σημάδια για να ξεχωρίσεις έναν World Class Personal Trainer

1) Αξιολογεί και ελέγχει πριν, προτείνει και προγραμματίζει μετά: Πριν σου προτείνει οτιδήποτε, πριν πάρει αποφάσεις για το τί πρέπει να γίνει και πριν φτιάξει το πρόγραμμά σου, ο personal trainer πρέπει να έχει πάρει το ιατρικό, οικογενειακό και αθλητικό ιστορικό σου, να σε έχει αξιολογήσει ενδελεχώς με τα κατάλληλα επιστημονικά τεστ και μετρήσεις, να έχει αναλύσει γενικότερα το σώμα σου και ειδικότερα τις ικανότητες και τις ανάγκες σου, τα αδύνατα, τα προβληματικά και τα δυνατά σου σημεία. Αυτή η διαδικασία θα πρέπει να επαναλαμβάνεται περιοδικά, σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να διαπιστώνεις αντικειμενικά τις βελτιώσεις σου και να θέτεις νέους στόχους, βασισμένους στην πρόοδο σου.

2) Σχεδιάζει αναλυτικά προγράμματα, όχι μόνο μεμονωμένες προπονήσεις: Ένα καλό πρόγραμμα προπόνησης είναι πάντα μακροπρόθεσμο και εμπεριέχει πολλές και διαφορετικές προπονήσεις (προπονητικές μονάδες). Σκέψου ότι όταν έχεις να πας κάπου (στόχος) είναι απαραίτητο να γνωρίζεις όλη τη διαδρομή (πρόγραμμα) και να τη διανύσεις βήμα – βήμα (προπονητική μονάδα). Ο personal trainer πρέπει να εντάσσει κάθε μεμονωμένη προπόνηση μέσα σε ένα ευρύτερο προπονητικό πλάνο και να δουλεύει μαζί σου με την κατάλληλη περιοδικότητα, γνωρίζοντας ήδη τί θα πρέπει να κάνεις κάθε βδομάδα ώστε να πετυχαίνεις τους επιμέρους στόχους σου, αυτούς που θα σε οδηγήσουν στον τελικό προορισμό σου.

3) Εξατομικεύει τα πάντα: Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και διαφορετικός από οποιονδήποτε άλλο, τουλάχιστον όσον αφορά τη σωματική του κατάσταση και τις κινητικές του ικανότητες, επομένως οι ανάγκες διαφέρουν σημαντικά. Παρεπόμενα, ο σωστός και ικανός personal trainer δεν επαναλαμβάνει σε σένα τις ίδιες ακριβώς προπονήσεις που κάνει και σε όλους τους υπόλοιπους πελάτες του αλλά, αντίθετα, σου σχεδιάζει εξατομικευμένες προπονητικές μονάδες και προγράμματα που ανταποκρίνονται στις τις δικές σου ικανότητες και καλύπτουν τις δικές σου ξεχωριστές ανάγκες, με τροποποιημένο ή διαφορετικό ασκησιολόγιο, στις κατάλληλες για εσένα εντάσεις και με την προπονητική μεθοδολογία που χρειάζεσαι.

4) Δεν επαναλαμβάνει τα ίδια και τα ίδια: Να είσαι επιφυλακτικός με έναν personal trainer που δεν αλλάζει συχνά τη δομή και τo περιεχόμενο των προπονήσεων, σου κάνει πάντα την ίδια ακριβώς προθέρμανση, τις ίδιες και απαράλλαχτες ασκήσεις με τον ίδιο τρόπο στο κυρίως μέρος της προπόνησης, τις ίδιες βαρετές διατάσεις στο χαλάρωμα. Πιθανότατα ή δεν ξέρει τίποτα το καλύτερο ή δεν ενδιαφέρεται και πολύ να ανανεώσει τις επιλογές του. Αντίθετα, όταν οι προπονήσεις έχουν ποικιλία, όταν γυμνάζεις ολοκληρωμένα το σώμα σου με διαφορετικούς τρόπους, προσαρμογές και μέσα κάθε φορά, αυτό δείχνει ότι ο προσωπικός σου προπονητής γνωρίζει πολλούς δρόμους για να πετύχει τα αποτελέσματα που θέλεις.

5) Είναι πάντα εκεί και σε προσέχει συνεχώς: Την ώρα της προπόνησης ο personal trainer πρέπει να είναι συνέχεια δίπλα σου, να παρατηρεί την τεχνική σου από κάθε πλευρά, να σου δείχνει τι να κάνεις ακριβώς, να σε προσέχει και να σε καθοδηγεί, να διορθώνει τα λάθη σου, να σε παροτρύνει να πετύχεις το καλύτερο, να συνεχίζεις ή να χαλαρώνεις την ένταση όπου και όταν χρειάζεται, να σε κάνει να νιώθεις ότι ενδιαφέρεται να σε γυμνάσει με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Δεν αράζει σε μια γωνία, δεν μιλάει στο κινητό καθώς σε γυμνάζει, δεν στρέφει το βλέμμα του σε άλλους, δεν συνομιλεί με τρίτους, δεν χαζολογά, δεν κάθεται αδιάφορος, κοντολογίς είναι αποκλειστικά συγκεντρωμένος σε σένα και συμμετέχει στην προσπάθεια που καταβάλεις.

6) Νοιάζεται, βλέπει, ακούει, διαισθάνεται: Τις ημέρες που αισθάνεσαι κουρασμένος, πονάς κάπου ή δεν έχεις ιδιαίτερη διάθεση για προπόνηση, ο καλός personal trainer θα καταλάβει πώς αισθάνεσαι, θα τροποποιήσει ευέλικτα τη δομή του προγράμματός σου, θα προσαρμόσει αναλόγως τις ασκήσεις και τις επιβαρύνσεις και δεν θα σε πιέσει παραπάνω από ό,τι μπορείς. Έτσι, θα κάνεις μια καλή και αποδοτική προπόνηση χωρίς να ρισκάρεις την υγεία σου.

7) Εμπνέει, εμψυχώνει, παροτρύνει: Πέραν από τα προφανή, πραγματικά κορυφαίος προπονητής είναι αυτός που καταφέρνει να σε εμπνέει όταν το χρειάζεσαι και να σε εμψυχώνει όταν όλες οι προσπάθειες φαίνονται μάταιες, ξεκλειδώνοντας με τις κατάλληλες μεθόδους, λεκτικές και άλλες, τις κρυμμένες σωματικές και ψυχικές εφεδρείες σου. Έτσι, σε βοηθάει να κάνεις καλύτερες προπονήσεις, να βελτιώσεις τις φυσικές σου ικανότητες ταχύτερα, να ανεβείς σε υψηλότερο επίπεδο και να πετυχαίνεις αξιόλογους στόχους.

8) Συνεργάζεται με άλλους ειδικούς, παραπέμπει αλλού όταν είναι απαραίτητο: Ο personal trainer δεν είναι γιατρός, φυσικοθεραπευτής ή διαιτολόγος, εκτός κι εάν έχει σπουδάσει επιπλέον κάτι από αυτά. Δεν τα ξέρει όλα, δεν έχει γνώμη για όλα, δεν μπορεί να κάνει τα πάντα και να επιλύσει όλα τα προβλήματά σου. Για αυτό το λόγο ο επαγγελματίας personal trainer συνεργάζεται στενά με άλλους ειδικούς, π.χ. φυσικοθεραπευτές, τους συμβουλεύεται και ακολουθεί τις υποδείξεις τους. Μην εμπιστεύεσαι personal trainers που αναλαμβάνουν όποια περίπτωση τους τύχει, νομίζουν ότι είναι παντογνώστες και δεν συνεργάζονται με κανέναν, που κάνουν “ιατρικές διαγνώσεις” και επιχειρούν να θεραπεύσουν τραυματισμούς και παθήσεις από μόνοι τους, που δίνουν διατροφές και διαιτολόγια παριστάνοντας τους διαιτολόγους.

9) Φροντίζει το σώμα του: Το σώμα του personal trainer αποτελεί “επαγγελματικό εργαλείο”, επομένως είναι αναγκαίο να δείχνει ότι είναι φροντισμένο σωστά και σε καλή φυσική κατάσταση, υποδηλώνοντας έτσι ότι ο κάτοχός του ακολουθεί κι αυτός συστηματικά τα όσα πρεσβεύει στους ασκούμενους. Βέβαια, δεν είναι απαραίτητο να μοιάζει με μοντέλο fitness, ωστόσο ένας personal trainer με υπερμεγέθη κοιλίτσα, εμφανώς αγύμναστος και με σωματική αδυναμία σωστής επίδειξης των ασκήσεων, σπανίως συγκαταλέγεται μέσα στους κορυφαίους και σίγουρα δεν μπορεί να σας εμπνεύσει με το παράδειγμά του.

10Ενημερώνεται συστηματικά, βελτιώνεται συνεχώς: Οι κορυφαίοι personal trainers προσπαθούν να μην μένουν στάσιμοι, επιδιώκουν να ανανεώνονται και να βελτιώνονται συνεχώς, να ενημερώνονται για τις εξελίξεις και να μαθαίνουν καινούργια πράγματα που θα τους βοηθήσουν να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Διαβάζουν επιστημονικά βιβλία, παρακολουθούν συστηματικά την πρόσφατη ερευνητική βιβλιογραφία, ψάχνουν σε έγκυρες πηγές του διαδικτύου, συμβουλεύονται τους παλαιότερους, συμμετέχουν σε σεμινάρια, εκπαιδεύονται σε νέα προπονητικά αντικείμενα, μεθόδους και τεχνικές.