Fitness Trends

Ποιες είναι οι σύγχρονες τάσεις, οι τελευταίες εξελίξεις και οι πιο φρέσκιες προτάσεις στο Fitness παγκοσμίως;

Αδιαμφισβήτητο γεγονός: οτιδήποτε γινόταν παλαιότερα, πριν από 20, 30, 50 χρόνια ακόμα και πριν… χιλιάδες χρόνια…, επιστρέφει δυναμικά στο προσκήνιο, ενίοτε «βαπτίζεται» με νέο όνομα, αναβαθμίζεται, εκσυγχρονίζεται με τη βοήθεια των ψηφιακών τεχνολογιών, αποκτά καινούργια μορφή και γίνεται πάλι σαν… καινούργιο. Για παράδειγμα, η προπόνηση μέσω ηλεκτρισμού (ηλεκτρική διέγερση των μυών) που πρωτοεμφανίστηκε γύρω στο 1950, η παλαιολιθική προπόνηση αλλά και όλα τα είδη αθλητικής προπόνησης των αρχαίων ελλήνων, όπως λ.χ. η καλλισθενική γυμναστική, το σύστημα τετράς, η λειτουργική προπόνηση μάχης και η μεικτή προπόνηση (cross training αγγλιστί). Αυτή είναι η τάση που αναμένεται να επικρατήσει στο άμεσο μέλλον, κάπως έτσι θα γυμναζόμαστε τα επόμενα πολλά χρόνια.

Τα δημοφιλέστερα από τα πλέον δημοφιλή

Μερικά από τα πλέον διαδεδομένα σήμερα είδη και προγράμματα προπόνησης είναι, αλφαβητικά:

  • Bodyweight Training και Calisthenics: Προπόνηση με το βάρος του σώματος χωρίς τη χρήση οργάνων γυμναστικής ή και με στοιχειώδη εξοπλισμό, όπως π.χ. καρέκλες, καναπέδες, μονόζυγο, δίζυγο αλλά και δέντρα, παγκάκια, φράχτες, σκαλοπάτια, εξέδρες, πέτρες και ό,τι άλλο υπάρχει στο φυσικό περιβάλλον.
  • Circuit training: Κυκλική προπόνηση. Στην τυπική της μορφή, μια σειρά από 8-12 ασκήσεις που εκτελούνται με καθορισμένη κυκλική σειρά, η μία κατόπιν της άλλης, για συγκεκριμένο χρόνο ή αριθμό επαναλήψεων και 1-3 κύκλους τη φορά.
  • EMS – Electro Muscular Stimulation: Ηλεκτρομυοδιέγερση. Προπόνηση σχετικά μικρής διάρκειας για όλο το σώμα με τη χρήση παλμικού ρεύματος. O ασκούμενος φοράει ειδικό εξοπλισμό – ηλεκτρόδια τα οποία συνδέονται ασύρματα ή ενσύρματα με ειδική συσκευή που διοχετεύει ηλεκτρικούς παλμούς στους μυς. Η προπόνηση μπορεί να γίνει «παθητικά», «δυναμικά» (με κινήσεις) ή «μεικτά».
  • Exercise is Medicine: Πρόληψη ή αποκατάσταση προβλημάτων υγείας με προγράμματα άσκησης που οι γιατροί ενθαρρύνουν τους πελάτες τους να ακολουθήσουν ή τα συνταγογραφούν ως τμήμα της θεραπευτικής τους αγωγής.
  • Fitness programs for older adults: Ειδικά εξατομικευμένα προγράμματα γυμναστικής για ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας, συνήθως άτομα μετά τη συνταξιοδότηση, που έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή τους.
  • Flexibility and mobility rollers: Προπόνηση ευκαμψίας, μυϊκής ελαστικότητας, κινητικότητας και μυοπεριτονιακής απελευθέρωσης με αφρώδεις κυλίνδρους.
  • Functional fitness: Λειτουργική προπόνηση για άτομα κάθε ηλικίας, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής τους.
  • Group Training: Πάσης φύσεως ομαδικά προγράμματα άσκησης, όπως π.χ. αερόμπικ, ποδηλασία (spinning), χορός, προπόνηση με μπάρες.
  • HighIntensity Interval Training (HIIT): Διαλειμματική προπόνηση υψηλής έντασης. Περιλαμβάνει εναλλαγή ασκήσεων μικρής διαρκείας αλλά υψηλής έντασης, όπου αυξάνονται σημαντικά οι καρδιακοί παλμοί, με μεγαλύτερες περιόδους ενεργητικής ανάπαυσης, όπως π.χ. εναλλαγή γρήγορων σπριντ με χαλαρό τζόκινγκ. Αρκετά διαδεδομένη είναι και η παραλλαγή High-intensity circuit functional training (μείγμα προπόνησης υψηλής έντασης, λειτουργικών ασκήσεων και κυκλικής προπόνησης).
  • Outdoor activities: Κάθε είδους υπαίθριες σωματικές δραστηριότητες και ασκήσεις σε φυσικό περιβάλλον, πάρκο, βουνό, θάλασσα ή άλλο τι, μόνος/μόνη, με την/το σύντροφο, την οικογένεια, φίλους ή σε ομάδα με κοινά ενδιαφέροντα, ενίοτε μαζί με εξειδικευμένο εκπαιδευτή/προπονητή. Συνδυάζονται άριστα με την wearable technology («τεχνολογία που φοριέται»), δηλαδή πάσης φύσεως ειδικά κατασκευασμένα ενδύματα, υποδήματα, αξεσουάρ άθλησης, φορητές συσκευές/gadgets και smartphone exercise apps  που βοηθούν στον σχεδιασμό και στον καλύτερο έλεγχο της προπόνησης.
  • Personal Training: Ατομική προπόνηση με πιστοποιημένο επαγγελματία της άσκησης. Εκτός από την τυπική μορφή που απαιτεί τη φυσική παρουσία του trainer, ιδιαίτερα διαδεδομένη είναι και η προσωπική προπόνηση μέσω διαδικτύου (online personal training), είτε αυτή γίνεται σε πραγματικό χρόνο (live: ο ασκούμενος γυμνάζεται με τον trainer μέσω web κάμερας), είτε μέσω εκπαιδευτικών – προπονητικών video (εξατομικευμένων ή γενικών). Κατά κανόνα συνδυάζεται με wellness coaching, δηλαδή συμβουλευτική καθοδήγηση που βασίζεται σε τεχνικές αλλαγές συμπεριφοράς, επικεντρώνεται στην ικανοποίηση των προσωπικών αναγκών και στην επίτευξη εξατομικευμένων στόχων.
  • Pilates: Αυτοβιωματική μέθοδος σωματικής εκγύμνασης και λειτουργικής αποκατάστασης που εμπνεύστηκε, σχεδίασε και συστηματοποίησε τη δεκαετία του 1920 ο Joseph Hubertus Pilates («Τέχνη του Ελέγχου» – Contrology). Γίνεται είτε ελεύθερα χρησιμοποιώντας απλώς ένα στρωματάκι, είτε με ειδικά μηχανήματα («κρεβάτια»). Εκτός από το «αυθεντικό Pilates», σήμερα υπάρχουν πολλά «υβριδικά» προγράμματα που το συνδυάζουν με διάφορα άλλα είδη άσκησης – το πιο δημοφιλές υβριδικό πρόγραμμα είναι το «Cardio Pilates».
  • Small group personal training: Πρόγραμμα ταυτόχρονης εκγύμνασης ολιγάριθμης ομάδας ατόμων, συνηθέστερα 2-4 άτομα το πολύ, τα οποία γυμνάζονται και καθοδηγούνται από προσωπικό προπονητή – επί της ουσίας ένας πιο οικονομικός τρόπος για να κάνει κάποιος «personal training», ενώ και η συνολική αμοιβή του trainer είναι υψηλότερη συγκριτικά με το personal training «1 on 1».
  • Sports Training: Ευρεία γκάμα διαφορετικών προγραμμάτων βασισμένων στην εκγύμναση των αθλητών που συμμετέχουν σε αγώνες. Τα προγράμματα αυτά εφαρμόζουν τη φιλοσοφία, την προπονητική και το ασκησιολόγιο της ατομικής αθλητικής προπόνησης ενώ μπορεί, επίσης, να έχουν ως σκοπό τη συμμετοχή σε αγώνες, π.χ. τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων.
  • Strength Training: Προπόνηση ενδυνάμωσης και μυϊκής υπερτροφίας με χρήση αντιστάσεων, κυρίως ελεύθερων βαρών – η κλασική προπόνηση με βάρη! Παράλληλα, έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των ατόμων που ασχολούνται με τη φυσική σωματική διάπλαση (natural bodybuilding), την κλασική άρση βαρών (κυρίως λόγω της ώθησης που έδωσαν προγράμματα τύπου Cross FitTM), το Power Lifting (πιέσεις πάγκου – σκουότ – άρση θανάτου) και το Powerbuilding (συνδυασμός προπονήσεων power lifting και bodybuilding).
  • Worksite health promotion: Εκπαιδευτικά προγράμματα προώθησης της σωματικής άσκησης και του υγιεινού τρόπου ζωής μέσα σε εργασιακούς χώρους, π.χ. για τους εργαζόμενους συγκεκριμένης επιχείρησης (προαγωγή ευεξίας, αύξηση παραγωγικότητας).
  • Yoga: Η πλέον δημοφιλής εναλλακτική άσκηση σε παραδοσιακές, πιο μοντέρνες και υβριδικές εκδοχές, όπως π.χ. Power yoga, Bikram, Ashtanga, Vinyasa, Kripalu, Anurara, Kundalini, Sivananda, Aerial και Fitness yoga.

Σκέψου πριν αποφασίσεις

Η καλή φυσική κατάσταση απαιτεί να διαθέτεις δύναμη, εκρηκτικότητα, αντοχή, ανθεκτικότητα, ταχύτητα, ευκινησία, ισορροπία, νευρομυϊκή συναρμογή και αρκετές ακόμα κινητικές ικανότητες, πάνω από είκοσι στον αριθμό, συν υψηλό επίπεδο υγείας, ιδανικό βάρος και χαμηλό ποσοστό λίπους. Εντούτοις, κανένας μεμονωμένος τρόπος εκγύμνασης δεν μπορεί να σου τα προσφέρει όλα αυτά μαζί και πάντως όχι στον απαιτούμενο βαθμό. Αν για παράδειγμα γυμνάζεσαι αποκλειστικά με τρέξιμο αποστάσεων, θα αποκτήσεις περισσότερη αντοχή, πιο λεπτό σώμα και καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία, αλλά, πιθανότατα, θα υστερείς σε δύναμη, μυϊκή μάζα και ευλυγισία. Αν πάλι ασχολείσαι με κάποιο σπορ, π.χ. κολύμβηση, ή δραστηριότητα, π.χ. χορό, και δεν κάνεις καμία συμπληρωματική εξάσκηση, τότε θα πετυχαίνεις ικανοποιητικές επιδόσεις μόνο σε αυτό που εξειδικεύεσαι.

Εκτός λοιπόν από τη συστηματική άθληση, που είναι το πλέον βασικό, η απόκτηση μιας γενικότερα καλής φυσικής κατάστασης προϋποθέτει να γυμνάζεσαι πολύπλευρα, ώστε να βελτιώσεις το σύνολο των δεξιοτήτων σου, και με ποικιλία διαφορετικών ασκήσεων που ανανεώνονται τακτικά, ώστε να διατηρείς ακμαίο το ενδιαφέρον σου. Σε αυτές ακριβώς τις προϋποθέσεις και ανάγκες ανταποκρίνονται τα καινούργια προγράμματα γυμναστικής: δοκιμάζουμε τα πάντα και γινόμαστε καλύτεροι σε όλα!