Η μεγάλη συνάντηση

Οι  παραδοσιακές asanas-ασκήσεις της γιόγκα συναντούν δημοφιλείς ασκήσεις του fitness και του Pilates. Πληροφορηθείτε τις ομοιότητες, μάθετε τί μπορεί να κάνουν για εσάς και πώς μπορούν να σας βοηθήσουν.

Κείμενο: Ιωάννα Δανδράκη.

Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό Vita. Δημοσιεύεται κατόπιν αδείας της αρθρογράφου.

Ας το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή: η yoga δεν είναι ούτε θρησκεία, ούτε μέθοδος αυτοθεραπείας. Είναι ένα από τα έξι φιλοσοφικά συστήματα sad darshanas που συστηματοποιήθηκαν πριν χιλιάδες χρόνια στη μακρινή Ινδία.

Ως φιλοσοφία και ολιστικός τρόπος άσκησης όπου η επικοινωνία πνεύματος και σώματος έχει πρωτεύοντα ρόλο, η yoga δεν περιορίζεται απλώς σε μία κατάσταση διαλογισμού, ούτε περιλαμβάνει μόνο αναπνοές- pranayama (τεχνικές ελέγχου της βιοενέργειας). Περιλαμβάνει επίσης asanas-ασκήσεις με σημαντικά ψυχοσυναισθηματικά οφέλη και ιδιαίτερα καλά σωματικά αποτελέσματα, όταν βέβαια εκτελούνται σωστά και συστηματικά.

ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΟΦΕΛΗ YOGA

Η ενασχόληση με την yoga, αλλά και η συγκεκριμένη στάση ζωής που προτείνει απέναντι στις καταστάσεις που βιώνουμε, αποτελεί ένα στιβαρό αντίβαρο στους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας και μας βοηθάει να επιτύχουμε συναισθηματική και πνευματική εξισορρόπηση,  επαναπροσδιορίζοντας σχέσεις, καταστάσεις, γεγονότα, τον ίδιο μας τον εαυτό.

Μέσα από την πρακτική της yoga αποβάλλουμε τη συσσωρευμένη ένταση, επιτυγχάνουμε την πολυπόθητη χαλάρωση, γαληνεύουμε τη ψυχή, αποκαθιστάμε τη χαμένη ισορροπία και επαναφορτιζόμαστε ενεργειακά, επιτυγχάνοντας έτσι υψηλότερα επίπεδα ευεξίας. Συγχρόνως, βελτιώνουμε τη στάση του σώματος και τη φυσική μας κατάσταση, τονώνουμε συμμετρικά το μυϊκό σύστημα, αποκτάμε περισσότερη ευλυγισία και, σύμφωνα με αξιόπιστες επιστημονικές έρευνες, καλυτερεύουμε θεαματικά πολλούς δείκτες υγείας, λειτουργικής αποδοτικότητας, αντιγήρανσης και μακροζωίας, όπως π.χ. σωματική σύσταση, επίπεδα λιπιδίων και σακχάρου στο αίμα, οστική πυκνότητα, κινητικότητα αρθρώσεων, μεταβολική  ηλικία.

FITNESS, PILATES… YOGA!

Ποιες δημοφιλείς ασκήσεις είναι παρόμοιες με asanas-ασκήσεις της yoga;

Μελετώντας προσεκτικά τις ασκήσεις που χρησιμοποιούνται εδώ και τόσα χρόνια στη yoga, παρατηρούμε μια ομοιότητα με μερικές από τις πιο γνωστές, αγαπημένες και πολυσυζητημένες ασκήσεις του fitness. Το ασκησιολόγιο όπως επίσης και οι βασικές  αρχές της μεθόδου Pilates, η αναπνοή, το κέντρο, η ροή, η ρευστότητα, ο έλεγχος, η ακρίβεια των κινήσεων και η αυτοσυγκέντρωση, δείχνουν ότι ο δημιουργός της Joseph Pilates επηρεάστηκε σαφώς από την yoga και στο ασκησιολόγιο αλλά και στην προσέγγιση.

Για να τεκμηριώσουμε του λόγου μας το αληθές περί ομοιότητας, σας παραθέτουμε ενδεικτικά κάποιες από τις πιο διαδεδομένες ασκήσεις:  πώς υπήρχαν στη yoga και πως προσαρμόστηκαν αντιστοίχως στο fitness και στο Pilates.

Στη yoga: Utkatasana – chair – καρέκλα.

Σο Fitness: Squat – καθίσματα.

Τα καθίσματα είναι μια κλασική άσκηση που δραστηριοποιεί  συνδυαστικά ένα μεγάλο αριθμό μυϊκών ομάδων, όπως τετρακέφαλους, γλουτιαίους, οπίσθιους μηριαίους, ραχιαίους αλλά και κοιλιακούς. Τα συναντάμε με διάφορες παραλλαγές: με ανοιχτά πόδια, με κλειστά πόδια, με στήριξη στο ένα πόδι, με αναπήδηση, με βαράκια στα χέρια, με λάστιχο στα χέρια, με μπάρα. Όπως και να τα κάνουμε, τα καθίσματα αποτελούν μια από τις πιο βασικές και αποτελεσματικές ασκήσεις του fitness.

Στη yoga τα βαθιά καθίσματα είναι η λεγομένη καρέκλα που συμβολίζει την επιθυμία του ανθρώπου να κρατά απόσταση από τη γη και τη σκόνη που τα θεωρεί  βρώμικα. Τη  συναντάμε επίσης σε διάφορες παραλλαγές, όπως π.χ. με τα χέρια τεντωμένα ψηλά, με στροφή της σπονδυλικής στήλης με το ένα πόδι πάνω στο άλλο λυγισμένο ή σταυροπόδι, σε ακροστασία (στήριξη σώματος στις μύτες των ποδιών)

Στη yoga: Virabhadrasana A – warrior A- πρώτος πολεμιστής.

Στο fitness: lunges – προβολές.

Οι  προβολές αυξάνουν τη δύναμη και την ευλυγισία των ποδιών ενώ προσφέρουν ιδιαίτερη τόνωση και σύσφιξη στους γλουτούς. Πρόκειται για μια κλασική πολυαρθρική άσκηση, βασική και αναντικατάστατη σε fitness προπονήσεις εξαιτίας των πολυάριθμων ωφελειών της. Όταν γίνεται σωστά, αυτή η άσκηση βελτιώνει την ισορροπία και τον συντονισμό των κινήσεων, αυξάνει την ελαστικότητα των καμπτήρων μυών του ισχίου, οδηγεί σε καλύτερη σταθερότητα του κορμού και μπορεί να διορθώσει μυϊκές ανισορροπίες.

Στη yoga οι προβολές είναι ο  πρώτος πολεμιστής που συμβολίζει την ανθρώπινη ψυχή που πολεμά να διακρίνει την αλήθεια από την πλάνη.

Στη yoga: Vasisthasana.

Στο fitness: Side plank – πλάγια σανίδα.

Η “σανίδα” αποτελεί μια από τις πιο ευεργετικές στατικές ασκήσεις για την ενδυνάμωση του κορμού και όχι μόνο. Μια στατική άσκηση που μπορεί πραγματικά να μεταμορφώσει το σώμα προς το καλύτερο. Τη συναντάμε και με άρσεις ποδιών μπροστά ή και στο πλάι, με στροφή του κορμού και με ανύψωση της λεκάνης.

Στη yoga η πλάγια σανίδα χρησιμοποιείται αρκετά και με το κάτω πόδι τεντωμένο μπροστά ή κοντά στο κεφάλι και επίσης με συνεχόμενη αλλαγή της μιας με την άλλη πλευρά.

Στη yoga: Chaturanga dandasana.

Στο fitness: Pushups.

Τα pushups είναι ένας πανάρχαιος τρόπος εκγύμνασης και μια από τις καλύτερες ασκήσεις σωματικού βάρους (body weight exercise). Γυμνάζουν σχεδόν το σύνολο των μυϊκών ομάδων του κορμού, των ώμων και των χεριών. Βοηθούν ιδιαίτερα στην αύξηση της δύναμης, στη σταθεροποίηση του κορμού και στη σωστή στάση του σώματος.

Στη yoga η Chaturanga dandasana χρησιμοποιείται στα πιο πολλά σημεία του μαθήματος καθώς αποτελεί asana από τον χαιρετισμό στον ήλιο αλλά και κομμάτι της vinyasa.

Στη yoga: Navasana – Στάση της βάρκας.

Στο Pilates: Teaser – Η άσκηση “V”.

Το teaser είναι το λαμπερό αστέρι του Pilates, μία από  τις πιο γνωστές ασκήσεις που χρησιμοποιεί όλες τις αρχές της μεθόδου. Τα  οφέλη του περιλαμβάνουν την ενδυνάμωση των κοιλιακών, των ραχιαίων και των καμπτήρων μυών του ισχίου όπως ο λαγονοψοΐτης. Βελτιώνει επίσης την αυτοσυγκέντρωση και την ισορροπία.

Στη yoga η στάση της βάρκας συμβολίζει ένα ταξίδι σε αβέβαιες διαστάσεις, στη θάλασσα όπου ο άνθρωπος νοιώθει αδύναμος απέναντι στην απεραντοσύνη της.

Στη yoga: Setu bandhasana – γέφυρα.

Στο fitness και στο Pilates: Shoulder bridge – άρσεις λεκάνης.

Ίσως η καλύτερη άσκηση για τους γλουτούς. Γυμνάζει αποτελεσματικά και με ασφάλεια επίμαχες περιοχές του γυναικείου σώματος, βελτιώνει την ευλυγισία σπονδυλικής στήλης, ισχίων και ώμων. Μπορεί να εκτελεστεί σε διάφορες παραλλαγές.

Τη συναντάμε στο fitness με το ένα πόδι τεντωμένο ή λυγισμένο στον αέρα, εκτελώντας κύκλους, με κίνηση ή μένοντας στην στάση ισομετρικά.

Στο Pilates χρησιμοποιείται για να βελτιωθεί η σταθεροποίηση στην λεκάνη αλλά και για να αυξηθεί η κινητικότητα της σπονδυλικής στήλης.

Στη yoga συμβολίζει την ενωτική δύναμη της αγάπης χωρίς όρια καθώς ενεργοποιεί το Chakra της καρδιάς.